چرا باید Nodejs را یاد بگیریم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا باید Nodejs را یاد بگیریم؟

جاوا اسکریپت یکی از پر استفاده‌ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا بوده و همواره در بخش بزرگی از توسعه نرم افزارهای مختلف نقش کلیدی را ایفا کرده است. بیشتر اوقات از جاوا اسکریپت تنها برای توسعه لایه کاربر استفاده می‌شود اما از سال ۲۰۰۹ این موضوع تغییرات بسیاری را به خود دید. دلیل اصلی این موضوع نیز ایجاد تکنولوژی تحت عنوان نودجی‌اس بود.

نودجی‌اس این قابلیت را به جاوا اسکریپت می‌داد تا بتواند در سمت سرور نیز اجرا شده و برای توسعه Back-End مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر و در سال ۲۰۲۲ نودجی‌اس توسط استارتاپ‌ها و شرکت‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به Paypal، Linkedin، Medium و Yahoo اشاره کرد.

هر زبان و تکنولوژی برنامه نویسی قابلیت‌هایی را در خود دارد که با بررسی کردن آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که آیا استفاده از آن برای استارتاپ و یا پروژه من می‌تواند مفید باشد یا خیر. نودجی‌اس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که قصد داریم در ارتباط با آن‌ها صحبت کنیم.

با درک کردن نقاط قوت و ضعف این تکنولوژی در پایان می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا فرایند یادگیری نودجی‌اس را در پیش بگیرید یا خیر. بگذارید با این موضوع که نودجی‌اس چیست شروع کنیم.

NodeJS چیست؟

نودجی‌اس یک تکنولوژی مبتنی بر جاوااسکریپت است که در سال ۲۰۰۹ توسعه داده شد و هدف‌ش استفاده از جاوااسکریپت در سمت سرور بود. برای اجرا کردن چنین قضیه‌ای نیز گوگل موتور V8 را ایجاد کرد و نودجی‌اس را در محیط اجرایی آن قرار داد. وبسایت راکت  در دنیای وب فارسی جزو اولین وبسایت‌هایی بود که دوره‌های آموزشی با محوریت نودجی‌اس را ایجاد کرد که شما می‌توانید آن‌ها را از طریق بخش گام‌های یادگیری نودجی‌اس مشاهده بکنید.

نودجی‌اس از موتور V8 گوگل استفاده می‌کند. این موتور وظیفه دارد که کدهای جاوااسکریپت را به کدهای ماشین تبدیل کند، در زمان اجرا نیز از این کدها استفاده می‌شود؛ از این رو هر فریمورک و ابزاری که براساس این ساختار کار بکند بسیار سریع خواهد بود. در این بین نودجی‌اس ابزاری است که از این ساختار استفاده می‌کند.

نودجی‌اس به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند اپلیکیشن‌های بسیار سریع و انعطاف‌پذیری بنویسند. نودجی‌اس قابلیت مدیریت کردن درخواست‌های همزمان بسیار زیادی را دارد، برای اثبات این قضیه، پی‌پال در یک گزارش می‌گوید که بعد از توسعه اپلیکیشن‌ها با استفاده از نودجی‌اس، ۳۵ درصد زمان پاسخ‌ها کاهش داشته و درخواست‌ها سریع‌تر مدیریت می‌شوند.

حال بیایید از اساسی‌ترین کاربردها و ويژگی‌های نودجی‌اس صحبت کنیم.

توانایی بالا در توسعه اپلیکیشن‌های بلادرنگ

اساسی‌ترین ویژگی‌ دنیای وبی که ما امروزه مشاهده می‌کنیم تعاملات کاربران است. این تعاملات هر چند که ممکن است بین دو فرد اتفاق بیافتد اما همواره نیاز است که در بین آن‌ها یک سرور نیز بحث مدیریتی را انجام دهد. بازی‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای همکاری و... از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که نیاز به تعاملات سریع و پاسخگویی بالا را دارند.

ایجاد چنین اپلیکیشن‌هایی براستی کار سخت و چالش برانگیزی است چرا که شما باید هزاران درخواست مختلف را به صورت همزمان مدیریت کرده و تمام آن‌ها را به نقطه اجرا برسانید.

نودجی‌اس بهترین ابزار برای این موضوع است. با استفاده از نودجی‌اس می‌توانید به سرعت پردازش‌های همزمان را مدیریت کرده و آن‌ها را اجرا کنید. به همین دلیل است که اغلب ابزارهای چت که امروزه توسعه پیدا می‌کنند از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

مقیاس‌پذیری در چنین سرویس‌هایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که نودجی‌اس این موضوع را نیز تضمین خواهد کرد.

فرایند یادگیری سریع

نودجی‌اس از سینتکس و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بهره می‌برد. به همین دلیل اگر شما به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید بنابراین در مدت زمان کوتاهی می‌توانید از قابلیت‌های نودجی‌اس نیز استفاده کنید.

با وجود دوره‌های آموزشی حرفه‌ای که در زمینه نودجی‌اس تولید شده است شما می‌توانید به سرعت با قابلیت‌های مختلف آن آشنا شده و اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را اجرا کنید.

برای این منظور ما دوره‌های آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

آموزش Node.js

ساخت Restful Api با Nodejs

ساخت یک وبسایت آموزشی (فروشگاهی) با Nodejs

اما به یاد داشته باشید که برای یادگیری هر کدام از این دوره‌ها نیاز است که ابتدا به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید. برای این موضوع نیز می‌توانید از دوره‌های آموزشی زیر استفاده کنید.

آموزش جاوااسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت ES6

آموزش جاوا اسکریپت ES7 و ES8

وجود کتابخانه‌های مختلف

نودجی‌اس با وجود پکیج منیجر NPM و کتابخانه‌های بسیار زیادی که دارد به شما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانید با سرعت بالا اپلیکیشن‌های مختلفی را ایجاد کنید. البته ممکن است کتابخانه‌های ضعیفی را نیز در این مجموعه پیدا کنید اما به صورت کلی، کتابخانه‌های اساسی که برای نودجی‌اس به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد به صورت استاندارد توسعه داده شده و از نظر ایمنی مشکل ندارند.

در حال حاضر بیشتر از ۶۰ هزار ماژول برای نودجی‌اس وجود داشته و این میزان روزانه در حال گسترش هستند.

توسعه سریع API

نودجی‌اس به دلیل داشتن فریمورک‌های مینیمال فرایند توسعه APIهای کوچک را با سرعت بالا برای شما فراهم می‌آورد. زمانی که شما قصد داشته باشید که یک API کوچک را ایجاد کنید استفاده کردن از فریمورک‌ها و تکنولوژی‌هایی که حجیم هستند به نظر نمی‌رسد که کار منطقی و معقولی باشد.

البته نودجی‌اس برای API های کوچک و بزرگ امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهد. برای مثال زمانی که شما قصد ایجاد یک Micro API را داشته باشید به سادگی می‌توانید از فریمورک اکسپرس استفاده کنید و در صورتی که قصد پیاده‌سازی حالت پیشرفته‌تری را دارید Meteor و یا Sails به شما کمک خواهد کرد.

هر تکنولوژی در کنار مزایایی که ارائه می‌دهد یکسری معایب نیز دارد که ما در اینجا به صورت مختصر به موارد اصلی از آن اشاره خواهیم کرد.

  • نودجی‌اس برای اپلیکیشن‌هایی که کارایی بالایی از CPU را درخواست می‌کنند چندان مناسب نخواهد بود.
  • پشتیبانی از دیتابیس‌های رابطه‌ای در نودجی‌اس کمی چالش برانگیز و دردسرساز است. نودجی‌اس به صورت خاص از دیتابیس‌های NoSQL مانند MongoDB پشتیبانی کرده و در صورتی که بخواهید از MySQL یا موارد مشابه در آن استفاده کنید ممکن است به مشکل برخورد کنید.
  • یکی از مشکلات اصلی نودجی‌اس تغییرات مربوط به APIهای آن است که معمولا به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد. این موضوع در زمان توسعه بلند مدت ممکن است مشکلات سازگارپذیری مختلفی را ایجاد کند.

در کنار این موارد ممکن است مشکلات و موضوعات بسیار زیاد دیگری نیز پیدا شود که بیشترشان به تجربه‌های شخصی یک توسعه دهنده برمی‌گردد.

در پایان

یادگیری نودجی‌اس می‌تواند تغییرات بسیار زیادی را در دنیای توسعه اپلیکیشن‌های شما ایجاد کرده و در نتیجه به نظر می‌رسد که در صورت نیاز به توسعه اپلیکیشن بلادرنگ بهترین گزینه شما برای یادگیری نودجی‌اس خواهد بود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.2 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا