در خبرنامه‌های ایمیلی از HTML استفاده کنیم یا نه؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

در خبرنامه‌های ایمیلی از HTML استفاده کنیم یا نه؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن از ایمیل برای ارسال تبلیغات، به‌روزرسانی‌ها و محتوای اطلاعاتی به مخاطبان استفاده می‌شود. این روش می‌تواند برای معرفی محصولات و خدمات جدید، اطلاع‌رسانی درباره پیشنهادات ویژه، و ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان به کار رود. ایمیل مارکتینگ از این جهت محبوب است که اجازه می‌دهد پیام‌های شخصی‌سازی شده‌ای به طور مستقیم به تعداد زیادی از افراد ارسال شود و معمولاً بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد.

اما برای پیاده‌سازی ایمیل مارکتینگ رویکردها و روش‌های متنوعی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در این مقاله به بررسی دو حالت اصلی پیاده‌سازی ایمیل‌ها اشاره خواهیم کرد که متن ساده (Plain Text) و HTML است. 

ایمیل با متن ساده

همانطور که از نام این شکل از این ایمیل می‌توان نتیجه گرفت، باید گفت که این ایمیل‌ها فارغ از متون ساده نیستند و در آن‌ها خبری از المان‌های رسانه، تصاویر، دکمه‌های CTA و… نیست. 

ایمیل با قالب HTML

ایمیل‌هایی که همراه با قالب HTML هستند، المان‌های مختلف تعاملی و رسانه‌ای مختلفی را در خود دارند. شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را در این ایمیل‌ها پیدا بکنید. مطمئنا تا به حال با هر دو شکل از این ایمیل‌ها برخورد داشته‌اید و ممکن است همین الان نیز در صندوق‌ ایمیل‌های خود چند مورد از آن‌ها را داشته باشید. 

اما در نهایت کدام مورد می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟ پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد اما می‌شود آن‌ها را در سناریوهای مختلف بررسی نمود.

دلایلی برای برتری ایمیل با متن ساده

چند دلیل وجود دارد که براساس آن‌ها، بازاریابان معتقدند که ایمیل همراه با متون ساده گزینه بهتری خواهند بود.

ابتدا، تحویل‌پذیری ایمیل‌هایی که صرفا از متون ساده استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است. شما می‌توانید هر چقدر متن که می‌خواهید را در متن ایمیل وارد کنید اما در نهایت مطمئن باشید که این ایمیل به طرف مقابل ارسال شده و حتما در اختیار وی قرار می‌گیرد. دلیل این موضوع نیز ساده است، ایمیل‌هایی که صرفا از یکسری متن تشکیل می‌شوند احتمال اسپم تشخیص داده شدن‌شان بسیار کم است. 

دلیل دوم آن است که تنها متون ساده در ایمیل‌ها توانایی نمایش داده شدن را در ساعت‌های هوشمند دارند. البته با وجود آنکه تعداد مخاطبینی که از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنند کم هستند اما باز هم این موضوع می‌تواند دلیل قدرتمندی برای استفاده از متون ساده باشد. 

و در نهایت دلیل آخر این است که استفاده از یک ایمیل با متن ساده، شانس ایجاد یک مکالمه را بیشتر می‌برد چرا که شکل و سبک یک ایمیل تبلیغاتی را نداشته و بیشتر شبیه به ایمیل‌هایی هستند که ما برای دوستان و آشنایانمان ارسال می‌کنیم. 

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که ایمیل به دست مقصد می‌رسد پس نیاز دارید که از متون ساده در ایمیل‌های‌تان استفاده کنید. البته شما می‌توانید از طریق ایمیل‌های ساده‌ای از این دست، کاربران را به شما کردن یک صفحه فرود در یک لینک تشویق کنید اما این موضوع همیشه هم نمی‌تواند خروجی مورد انتظار را داشته باشد.

ایمیل‌هایی با قالب HTML بهتر نیستند؟

ایمیل‌هایی که متون ساده‌ای دارند نمی‌توانند به شما در آوردن قابلیت‌های جذاب به ایمیل‌ها کمک کنند. 

کاربران امروزی به دلیل شلوغی و یا تنبلی نمی‌توانند یک متن طولانی را مطالعه کنند، به همین دلیل علاقه بسیار زیادی به ارتباط داشتن با المان‌های گرافیکی دارند؛ المان‌هایی که با یک نگاه بتوانند بیشترین معنا را برای آن‌ها بوجود بیاورد. در نهایت این بدان معناست که یک خبرنامه با المان‌های گرافیکی بیشتر می‌تواند کاربران بیشتری را به خود جذب کند و تاثیرگذار باشد.

در مطالعاتی که توسط بازاریابان و ایمیل مارکترها انجام شده، نشان داده که استفاده نکردن از یک قالب‌بندی درست همراه با استایل‌های زیبا در یک ایمیل، شانس شما را برای جذب کاربران تقریبا به صفر می‌رساند. 

از طرفی دیگر بهره نگرفتن از کدهای پیگیری و آنالیز در کدها می‌تواند استراتژی شما را با مشکل مواجه کند، چرا که شما آمار دقیقی برای کارهای‌تان در اختیار نخواهید داشت.

مزیت‌های ایمیل با قالب HTML

مزیت‌های مختلفی در استفاده کردن از قالب‌های HTML در ایمیل‌ها وجود دارد.

  • محتوای قالب‌بندی شده: متون شما در شکل دوم از ایمیل‌ها دیگر صرفا یکسری متن ساده و خسته‌کننده نخواهند بود، بلکه بلوک‌های متنی هستند که به خوبی قالب‌بندی شده‌اند. قالب‌‌بندی که به کاربران در جهت سریع‌تر خواندن کمک بسیاری می‌کند.
  • رسانه‌های فراوان: شما می‌توانید در ایمیل‌هایی که از HTML برای نوشتن آن‌ها استفاده می‌شود از شکل‌های مختلف رسانه استفاده کنید. یک تصویر می‌تواند بیشتر از هزاران کلمه ارزش داشته باشد.
  • CTA‌های چشم‌گیر: دکمه‌هایی که همراه با لینک‌هایی از وبسایت هستند می‌توانند در یک ایمیل بسیار کاربردی باشند. استفاده از دکمه‌های زیبا و چشم‌گیر می‌تواند تعاملات کاربری با وبسایت را بالا ببرند و نرخ تبدیلات شما را افزایش دهند.
  • محتوای شخصی‌سازی شده:‌ بازاریابان معتقدند که هر چقدر یک ایمیل شخصی‌‌سازی‌تر شده باشد می‌تواند بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کند. در واقع بازاریابان معتقدند که این شیوه از ایمیل‌ها می‌توانند آینده را شکل دهند. 
  • ظاهر مدرن: مردم از ترفندها و تکنیک‌های جدید خوششان می‌آید. آن‌ها ایمیلی که ظاهری شبیه به ایمیل‌های دهه ۹۰ دارند را دوست نخواهند داشت. استفاده از لایه‌بندی زیبا و مدرن یکی از کلیدهای مهم برای جذب کاربران است.
  • کد رهگیری و آنالیز: با داشتن اطلاعات درست و درک خوب از آن‌ها می‌توانید به جلو بروید. اگر اطلاعی از میزان رهگیری و پیگیری ایمیل‌ها نداشته باشید نمی‌توانید قدم بعدی‌تان را به درستی بردارید.
  • قالب‌های متفاوت: یکی از مهمترین مزیت‌هایی که قالب‌های HTML نسبت به متون ساده به شما می‌دهند این است که می‌شود از حالت‌های مختلفی استفاده کرد. ظاهر‌های متفاوتی را ایجاد نمود و از یکسان بودن خلاص شوید.

استفاده از Email Generatorها

HTML و CSS به شما این اجازه را می‌دهند تا بتوانید قالب‌های ایمیلی بسیار زیبایی را طراحی کنید. با این حال شما برای آنکه بتوانید سریع‌تر کارهای‌تان را انجام دهید نیاز به یک دستیار خواهید داشت. Email Generatorهای بسیار زیادی وجود دارد که به عنوان یک نمونه می‌شود PostCards را معرفی کرد.

Postcards ابزاری عالی برای ایجاد ایمیل در دنیای وب است. این ابزار به افرادی که دانش تخصصی ندارند این امکان را می‌دهد تا بتوانند ایمیل‌های زیبایی را طراحی کنند. برای کار کردن با این ابزار نیازی نیست که یک تکنسین باشید چرا که نیازی به کدنویسی نیست و از طرفی دیگر رابط کاربری بسیار مدرن و ساده‌ای نیز دارد.

در پایان

با وجود آنکه ایمیل‌های HTML می‌توانند ابزار قدرتمندی برای شما باشند اما نمی‌توانند برای همه نیازها پاسخگو باشند. در جاهایی شما نیاز دارید تا از متن ساده استفاده کنید. شاید بهتر باشد تا با نگاهی عمیق‌تر به مسئله نگاه بکنید و گزینه نهایی‌تان را انتخاب نمایید. به طور کلی، بسیاری از بازاریابان ترجیح می‌دهند که هر دو نوع ایمیل را در استراتژی‌های خود بگنجانند تا هم جذابیت بصری ایمیل‌های HTML و هم دسترسی و سادگی ایمیل‌های متن ساده را بهره‌مند شوند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا