10 ابزار مفید برای برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 ابزار مفید برای برنامه‌نویسان

براساس تعداد خط کدی که دارید، گاهی اوقات برنامه‌نویسی بسیار سخت و غیر قابل کنترل می‌شود. در صورتی که در چنین حالتی دچار مشکلاتی بشوید و یا با باگ‌هایی رو در رو شوید، نداشتن یک ویرایشگر حرفه‌ای کد و یا مواردی دیگر می‌توانند وضعیت را برای شما بسیار سخت‌تر بکنند. در این مطلب قصد داریم به شما ۱۰ ابزار را معرفی کنیم که سعی دارند تا روند توسعه را برای شما آسان‌تر و بهتر نمایند.

1. Distributed version control

استفاده کردن از یک سیستم کنترل نسخه به شما قابلیت‌های بسیار زیادی را می‌دهد. شما می‌توانید نسخه‌های مختلف نرم‌افزاری را با آن بررسی کنید، باگ‌ها را بهتر مدیریت کنید و در صورتی که از نسخه‌های آنلاین استفاده نمایید، قابلیت‌هایی مانند همکاری، ویرایش و... را به صورت غیر متمرکز خواهید داشت. محبوب‌ترین سیستم کنترل نسخه گیت نام دارد و محبوب‌ترین وبسایت برای افرادی که می‌خواهند از گیت استفاده بکنند، گیت‌هاب است. 

2. JIRA

JIRA در واقع یک نرم افزار مدیریت پروژه و ردیاب مشکلات است. فکر کنید که مشغول کدنویسی هستید و در بین کدنویسی‌تان خطاهایی بوجود آورده‌اید، حال بعد از نوشتن کامل کد می‌خواهید آن را اجرا کنید، متوجه می‌شوید که کد کار نمی‌کند. برخی از ابزارها به شما می‌گویند که چه اشکالی وجود دارد اما گاهی اوقات درک درست آن‌ها کار بسیار سختی است. دنبال کردن تک تک موارد نیز می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. بجای آن Jira می‌تواند این کارها را برای شما انجام دهد. Jira را می‌توانید به صورت رایگان و هم به صورت پولی استفاده کنید.

3. Integrated Development Environment

منظور از IDE یک محیط توسعه یکپارچه است که در آنجا می‌توانید کارهای مرتبط به همدیگر را به صورت یکپارچه انجام دهید. یکی از محبوب‌ترین IDEها ویژوال استدیو است که به شما محیطی را ارائه می‌دهد تا بتوانید اپلیکیشن‌های مختلف اعم از وبسایت، دسکتاپ، موبایل و... را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف توسعه دهید. قابلیت ردیابی خطاها و کارهای بسیار دیگری نیز در این پلتفرم وجود دارد که می‌توانید از تمام آن‌ها استفاده کنید. همچنین در ویژوال استدیو قابلیت توسعه اپلیکیشن‌ها به صورت بصری و با استفاده از یکسری کامپوننت‌های بصری وجود دارد، به همین دلیل روند طراحی و توسعه در این ابزار بسیار سریع اتفاق می‌افتد.

۴. Vim

Vim یک نرم افزار ویرایش متن، متن باز و رایگان است که قابلیت انجام‌ کارهای مختلفی را دارد. در واقع Vim نسخه‌ای پیشرفته‌تر از Vi است. این ابزار مبتنی بر ترمینال است اما با وجود آنکه در ابتدا بسیار ساده و کوچک به نظر می‌رسد اما می‌تواند بسیار پیچیده شود و کارهای مختلفی را انجام دهد. 

۵. Gulp

اگر شما یک توسعه‌دهنده Front-End هستید، باید بدانید که Gulp می‌تواند دوست بسیار خوبی برای شما باشد. Gulp یک Build Tool است که به شما در روند توسعه وبسایت کمک می‌کند. در حقیقت این ابزار به شما کمک می‌کند که تا به صورت دستی کارهای تکراری را انجام ندهید. از آنجایی که توسعه وب و برنامه‌نویسی در حالت Front-End نیازمند انجام یکسری کارها به صورت رایگان است، Gulp می‌تواند به شما کمک کند که این کارها به صورت خودکار انجام شوند، بنابراین وقت بسیار بیشتری برای توسعه پیدا خواهید کرد. 

6. GitLab

GitLab یک مدیر مخزن گیت است. به نسبت دیگر ابزارهای مشابه، گیت‌لب امکانات بسیار زیادی را می‌دهد. در فرایند DevOps گیت‌لب به شما کمک می‌کند تا همه چیز با سرعت بیشتری اتفاق بیافتد. کارهایی مانند خودکارسازی، CI/CD و... در این پلتفرم انجام پذیر است. 

۷. Google Drive

گوگل درایو یک سرویس رایگان آنلاین برای ذخیره‌سازی داده‌ها است که به شما اجازه ذخیره‌سازی ۱۵ گیگابایت به صورت رایگان را می‌دهد. وقتی که فایل‌های‌تان را روی گوگل درایو قرار دهید، می‌توانید از طریق کامپیوترها و موبایل‌های مختلفی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. تنها چیزی که نیاز دارد یک حساب جیمیل است. می‌توانید برای پشتیبانی گرفتن از پروژه‌های‌تان نیز از گوگل درایو استفاده بکنید.

۸. Trello

Trello درست مانند JIRA یک ابزار برای مدیریت پروژه است. از Trello می‌توان در کارهای بسیاری از جمله توسعه نرم‌افزار، طراحی وبسایت و هرچیز دیگری استفاده کرد. در واقع ابزاری است که با آن می‌توانید وظایف‌تان را بهتر مدیریت کنید.

۹. RescueTime

اگر در حال کار روی پروژه‌ای هستید که زمان بسیار کمی برای تحویل آن دارید، پس بهتر است ابزاری را داشته باشید که به شما در صرفه جویی زمانی کمک کند. RescueTime کارها و زمان‌تان را ردیابی می‌کند و در نهایت همه چیز را به خوبی ارزیابی می‌نماید. این ابزار به شما می‌گوید که روی چه کارهایی بیشترین وقت‌تان را صرف کرده‌اید و چگونه بهتر است که زمان‌تان را مدیریت کنید.

10. TeamViewer

TeamViewer ابزاری برای به اشتراک گذاری دسکتاپ و مدیریت کامپیوتر از راه دور است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که به چندین کامپیوتر به صورت همزمان متصل شوید و آن‌ها را مدیریت کنید. استفاده از این ابزار برای پروژه‌های تیمی می‌تواند بسیار مفید باشد. انتقال فایل نیز از طریق این ابزار به سادگی صورت می‌گیرد. برای بازی‌ها و کنفرانس‌های مبتنی بر وب نیز می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

در پایان

داشتن ابزارهای مفیدی برای توسعه وب و کارهای مربوط به دنیای کامپیوتر بسیار مهم است. توسعه‌دهندگان حرفه‌ای تقریبا همواره سعی دارند تا یک جعبه ابزار و نرم افزاری منحصر به فرد داشته باشند تا پروژه‌ها را سریع‌تر و بهینه‌تر ارائه دهند. استفاده کردن از این دسته ابزارها به شما کمک بسیاری در جهت تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده حرفه ای می کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا