بهتر کردن تجربه کاربری در ۵ دقیقه
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهتر کردن تجربه کاربری در ۵ دقیقه

ما زمان زیادی نداریم. همانطور که شما مشغول خواندن این مطلب هستید، ممکن است کارهای بسیار دیگری داشته باشید که نیاز به انجام دادن دارند؛ پیام‌های شبکه‌های اجتماعی را جواب دهید، لیست To-Do را انجام دهید و… . این فشاری که روی ما قرار دارد، گاهی اوقات باعث می‌شود کارهای مهمی که باید انجام دهیم را پشت گوش بگذاریم و آن‌ها را بیهوده ارزیابی کنیم. بهتر کردن تجربه کاربری وبسایت یکی از بحث‌هایی‌ست که معمولا به همین نتیجه ختم می‌شود. واقعیت این است که، تمام کارهایی که شما در طراحی گرافیک، تولید محتوا، توسعه وب، شبکه‌های اجتماعی و… انجام می‌دهید، در صورتی که بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری انجام شود، ممکن است به هیچی پایان بپذیرد.

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا نرخ فروش و یا ترافیک وبسایت‌شان را بالا ببرند و کاربران را به وبسایتی سوق دهند که در واقع خودشان به خوبی از عملکرد آن مطمئن نیستند. در صورتی که چنین حالتی پیش بیاید و شما با مشکلاتی همراه شوید، ممکن است شهرت و اعتبار همیشگی‌تان را در دنیای آنلاین از دست بدهید. 

بنابراین در نهایت باید به این نتیجه برسید که تجربه کاربری موضوع بسیار مهمی است. همچنین باید این موضوع را به خوبی درک کنید که به اندازه کافی زمان ندارید. حال چگونه می‌توانید از زمان تان حداکثر استفاده را ببرید تا تجربه کاربری خوبی را ارائه دهید؟

اگر از برندی که روی آن کار می‌کنید شناخت کافی دارید و می‌دانید که به دنبال چه هستید، بعد از آن می‌توانید تجربه کاربری را در زیر ۵ دقیقه به تکامل برسانید. البته باید بگویم که این تمام ماجرا نیست، اما ما می‌توانیم در ۵ دقیقه موارد و موضوعات مهمی را که تجربه کاربری با آن‌ها سر و کار دارند را بررسی کنیم و روی آن‌ها تمرکز نماییم. تجربه کاربری می‌تواند بیشترین تاثیر مثبت را روی نرخ پرش، نرخ تبدیل و… بگذارد.

بصری (۲ دقیقه)

درست مانند ملاقات یک فرد جدید، وقتی که یک بازدید کننده برای اولین بار وارد وبسایت شما می‌شود، در اولین لحظه براساس شکل و قالب کلی وبسایت‌تان واکنش نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که این کاملا یکی از طبیعت‌های انسانی است که در اولین نگاه و اولین بازدید از طرف مقابل تاثیرپذیری را دریافت کند. بنابراین اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که کاربر با ملاقات وبسایت شما تحت تاثیر قرار بگیرد و برای بار دومی نیز سراغ وبسایت شما بیاید. اگر چنین نباشد شانس بسیار کمی در کم کردن نرخ پرش و بالا بردن نرخ تبدیلات در وبسایت‌تان دارید.

۲ دقیقه زمان بگذارید تا یک بار بتوانید استایل کلی وبسایت‌تان را قضاوت بکنید و آن را نقد نمایید. چشم‌تان را در این دو دقیقه روی این المان‌ها بگذارید تا بهتر متوجه لایه بصری وبسایت‌تان شوید:

  • رنگ‌ها: آیا رنگ‌ها با برند شما سازگار هستند؟ آیا هر رنگی که انتخاب کرده‌اید، هدف و قصد شما را برطرف می‌کند؟ رنگ‌ها بسیار نرم یا بسیار سخت هستند؟
  • خوانایی: آیا وبسایت‌تان به سادگی قابلیت خوانایی را در موبایل و دسکتاپ دارد؟ محتوای درستی روی هر برگه قرار گرفته است؟
  • ناهماهنگی: حتی کوچکترین ناسازگاری‌ها نیز می‌توانند در یک شرکت و در یک طراحی بسیار بزرگ جلوه کنند. بهتر است بین تمام اجزای وبسایت سازگاری را شکل دهید.
  • تاثیر کلی: چه توافقی بین وبسایت کنونی با ایده اولیه آن وجود دارد؟ وبسایت و برندتان با همدیگر بعد از گذشت مدت‌ها هنوز همخوان است؟

تعامل (۲ دقیقه)

بعد از آنکه به نتیجه خوبی در ارتباط با قابلیت بصری وبسایت‌تان رسیدید، زمان آن رسیده که کمی بیشتر جدی باشیم. حال شما تاثیر اولیه‌تان را روی بازدید کننده گذاشته‌اید. حال مطمئن هستید که وبسایت برای استفاده‌های بیشتری آماده است؟ برای اینکار باید مطمئن باشید که قابلیت‌های بصری و تعاملی سازگاری لازم را دارند و می‌توانند با کمک همدیگر وبسایت را به جلو ببرند.

اگر تعاملات کاربری نتواند از لحاظ بصری جوابی داشته باشد، بنابراین کاربر می‌گوید که وبسایت بدرد نمی‌خورد و توانایی لازم را برای انجام کارهای من ندارد. انجام یک کنش در وبسایت شبیه به سوال پرسیدن است، سوال پرسیدنی که باید توسط رابط کاربری و شکل بصری وبسایت جواب داده شود، اگر این پاسخ داده نشود، نتیجه گرفته می‌شود که رابط کاربری شما مشکلاتی دارد.

زمان لازمی را بگذارید تا بتوانید مشکلات تکنیکی که در وبسایت‌تان وجود دارد را برطرف کنید. برخی از المان‌ها که برای بهتر کردن تجربه کاربری می‌شود استفاده کرد عبارت است از موارد زیر:

  • آیکون – آیا آیکون‌ها برند و وبسایت شما را نمایان می‌کنند؟ آیا شکلی که آن‌ها دارند استاندارد است؟ آیا قابلیت کلیک پذیری روی آیکون‌ها وجود دارد؟ آن‌ها شما را به جایی متصل می‌کنند؟
  • دکمه‌ها – از متن مربوط به دکمه‌های CTA تا رنگ و اندازه آن‌ها، تماما موضوعات مهمی هستند که در ارتباط با دکمه‌ها باید در نظر گرفته شوند. 
  • لینک‌ها – لینک‌ها به درستی کار می‌کنند؟ بین متن لینک‌ها و دیگر متون عادی تمایزی برقرار کرده‌اید؟
  • اشاره‌گر – شکل موس در حالت عادی و حالت تعاملی تفاوت خواهد کرد؟ این تغییر قابل لمس است؟

تمام موارد بالا در حالت تعاملی باید در نظر گرفته شوند.

روال کاری (۱ دقیقه)

اگر کاربرتان تا به این نقطه از کار واقعا خوشحال و راضی است، باید جزئیات کار را تا جایی بهتر کنید که وی قبول به انجام یکسری از کارها بکند. برای مثال فرم‌ها را پر کند،‌ در وبسایت ثبت نام نماید و… . بعد از این نقطه باید کاری بکنید که روال کاری استفاده از وبسایت برای کاربران بسیار ساده تر از چیزی که هست بشود.

اگر زمان بیشتری را برای کار کردن پیدا کردید، باید کاری انجام دهید که بشود تجربه کاربری را از طریق گزینه‌های دیگری بهتر کرد. سعی کنید از یک دید کاربری به وبسایت نگاه کنید، از این طریق می‌توانید مشکلات بیشتری را پیدا کنید و به سادگی کاربران‌تان را بهتر درک نمایید. 

می‌توانید یک کاربر را در حین استفاده از وبسایت‌تان پیدا کنید و مشکلاتی که وی در زمان کار در وبسایت‌تان با آن‌ها مواجه می‌شود را رفع نمایید. سعی کنید تجربه کاربری را ارائه دهید که کاربر در کل مسیر کاری که در تعامل با وبسایت دارد با مشکل فنی/درکی مواجه نشود.

این موضوع هدف اصلی تجربه کاربری است. هدف این است که شما بتوانید بدون مشکل کاربر را از نقطه A به نقطه B برسانید. حتی اگر ۵ دقیقه به صورت روزانه روی تجربه کاربری‌تان فکر بکنید، می‌توانید تاثیر عمیقی روی آن بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا