عنوان مقاله :

لغتنامه سئو – واژه B

دسته بندی :
تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۳۹۵
گردآوری و تالیف : محمد طاهری

همیشه بزرگترین تفریح زندگیم کار کردن راجبه علایقم بوده و خلاقیت در حوزه IT که نمود عینی اش در برنامه نویسی وب آشکار هست، من رو شگفت زده میکنه. استاندارد وب، اصول seo و دیزاین پترن ها مسایلی هستند که دنبال میکنم.

بهینه سازی وب سایت یا سئو شامل یکسری اصطلاحات پرکاربرد و مهم میباشد. متاسفانه تفاسیر موجود از اصطلاحات سئو حتی در برخی از وبسایت های مطرح کشور عزیزمان بصورت برداشت آزاد و سلیقگی میباشد، اما در این مقاله علاوه بر صحت سعی بر انتقال مفاهیم به زبان ساده و روان میباشد.

B

نتایج جستجوی ترکیبی Blended search result  

تعریف صحیح این عنوان را میتوان اینگونه بیان کرد، نتایج جستجوی ترکیبی، به عبارتی نتایج موتورهای جستجو فراتر از وبسایت شامل نقشه و اطلاعات تماس، صدا، تصویر، قیمت کالاها، مقالات و  نتایج محلی که میتواند در بیشتر مواقع کاربر را سریع تر به هدفش برساند. ضمنا بزودی مقاله serp  برای درک کامل صفحه نتایج جستجو در راکت قرار میگیرد.

آمار پرش  (Bounce rate)

نرخ پرش در وبسایت به رویدادی گفته میشود که کاربر با ورود به صفحه سایت بدون انجام هرگونه عمل خاص مثل کلیک کردن روی لینک یا جستجو در وبسایت، از صفحه خارج شود. البته bounce rate میتواند معیاری بر کاربرپسندی سایت باشد و هرچه نرخ پرش کمتر شود وبسایت دارای ارزش بیشتری از نظر کاربران خواهد بود. همچنین نرخ پرش کاربران در سئو همواره حائز اهمیت بوده است.

Backlink

لینک هایی که از سایتی به سایت شما داده میشوند را backlink میگویند. داشتن بک لینک مناسب از لحاظ سئو بسیار ارزشمند است. زمانی تعداد زیاد بک لینک میتوانست عامل موثری در بهبود جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو باشد، اما اکنون کیفیت بالای بک لینک بسیار اهمیت دارد.

Black-Hat SEO

متخصصان سئو بمنظور بهینه سازی جایگاه سایت در موتورهای جستجو از روش های مختلفی استفاده میکنند. برخی از این روش ها طبق اصول و قوانین اعلام شده توسط موتورهای جستجو نمیباشند. در واقع بکارگیری راه هایی برای فریب دادن موتور جستجو و افزایش رتبه سایت بطور کاذب را سئو کلاه سیاه یا black hat seo می نامند. بعضی از روش های شناخته شده سئوی کلاه سیاه عیبارتند از:

  • خرید بک لینک  و تعامل لینک به تعداد زیاد بمنظور افزایش لینک های ورودی به سایت. 
  • نمایش سایت به کاربران به یک صورت و نمایش به موتورهای جستجو بصورت دیگر (سایت بهینه شده برای موتور جستجو)
  • جاگذاری بیش اندازه کلمات کلیدی در تگ متا HTML که صرفا برای القای کلمات کلیدی و فریب موتور جستجو استفاده میشوند.
  • محتوا و لینک های حاوی کلمات کلیدی که بطور مخفی در صفحات سایت ایجاد میشوند یا با رنگ پس زمینه یکی میباشند.
  • ایجاد متن های بی کیفیت همراه با کلمات کلیدی بسیار که صرفا جنبه ی فریب موتور جستجو را دارند.
  • استفاده از دو سایت با طراحی و متون یکسان که تنها کلمات کلیدی و متا تگ های آن ها با یکدیگر تفاوت دارند.
  • بکاربردن صفحات درگاهی و صفحات پرش که حاوی لینک های بسیار جهت هدایت کاربر به صفحه مورد نظر میباشد.
  • ایجاد محتوای اتوماتیک توسط نرم افزار که معنی و مفهومی نمی دهند و صرفا جنبه ی تلقین کلمات کلیدی به موتور جستجو را دارند.

broken link

لینک شکسته یا broken link در واقع لینک هایی هستند که به صفحه مشخصی ختم نمی شوند. لینک های خراب یا شکسته بشدت برای سئو مضر میباشند. لینک های شکسته در سایت باید شناسایی شوند و از طریق کدهای سایت یا ابزار وبمستر تولز گوگل حذف گردند.

Banner Ad

بنرهای تبلیغاتی قرار گرفته در صفحات وب که بیشتر با پسوند GIF و JPEG مشاهده میشوند. کاربرد بنر در وبسایت بمنظور هدایت کاربران به صفحه ی وب دیگر با استفاده از تبلیغات می باشد. همچنین استفاده از بنرهای فلش دیگر منسوخ میباشد و بکارگیری HTML5 و CSS3 توصیه میشوند. همچنین مرورگرها پشتیبانی کامل از فلش را ندارند.

Banned

جلوگیری از نمایش سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو را banned میگویند. معمولا عدم رعایت اصول بهینه سازی سایت (seo) و بکاربردن روش هایی برای فریب موتور جستجو ممکن است شما را در خطر banned قرار دهد.

Bait and Switch

تغییر استراتژی و محتوای یک سایت پس از اینکه توسط موتور جستجو (گوگل) یا دایرکتوری (DMOZ) ثبت شد. برای درک بهتر یک سایت با ماهیت فروش آنلاین پوشاک در نظر بگیرید، پس از ایندکس شدن در موتور جستجو و ثبت شدن در گروه پوشاک دایرکتوری ها، به یکباره استراتژی کاری خود را به آژانس تورهای مسافرتی تغییر می دهد. این روش معمولا کاربران را دچار تردید و دوگانگی می کند، پس هیچگاه توصیه نمیشود.

صفحات ترجیح داده شده  (Canonical pages)

برخی اوقات محتوای تکراری با آدرس های مختلف در یک سایت قابل دسترسی هستند. بهترین راه معرفی یک صفحه،  به عنوان صفحه ی مدنظر می باشد. در واقع canonical یک attribute برای یکelement  میباشد و هنگام قرار گیری در صفحات مدنظر به موتور جستجو اعلام میکند که کدام صفحه ی سایت میبایست در نتایج نمایش داده شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه پشتیبانی وبمستر گوگل "canonical page" مراجعه فرمایید.

پایان حرف B

دیدگاه های مخاطبین

ثبت دیدگاه شما
  • علی

    با سایتتون تازه اشنا شدم . معمولا جایی نظر نمیدم ولی واقعا لذت بردم . دمتون گرم .

    • admin

      مرسی از نظرتون

  • عرفان

    واقعاً عالی بود
    من از سایت شما خیلی چیز ها یاد گرفتم واقعاً ممنونم

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید :

  • لغتنامه سئو - واژه A

    لغتنامه سئو - واژه A

    بهینه سازی وب سایت یا سئو شامل یکسری اصطلاحات پرکاربرد و مهم میباشد. متاسفانه تفاسیر موجود از اصطلاح...

  • سئو عالی با WordPress SEO by Yoast

    سئو عالی با WordPress SEO by Yoast

    برای بهبود بهتر رتبه بندی وبسایتان در موتور های جستجو ، شما نیاز به بهینه سازی وب سایت خودتان برای...

  • مجموعه آیکون Web Interface

    مجموعه آیکون Web Interface

    در این مجموعه 70 آیکون در مورد interface های وب قرار داده شده که شما میتوانید از آن ها در طراحی وب ی...

  • 15 پلاگین عالی Sublime Text

    15 پلاگین عالی Sublime Text

    Sublime Text این روزها رتبه اول را بین ویرایشگرها برای کد نویسی کردن را دارا است. برنامه نویسیان به...